"کاوه" محصول جدیدی از سایپا دیزل کشنده ای همگام با تکنولوژی های روز جهان و خواسته های مشتری امروزه با پیشرفت تکنولوژی و به کارگیری آن در صنعت خودروسازی، شاهد ظهور خودروهای جدید و پیشرفته هستیم که ایمنی، آسایش و بهره وری را برای سرنشینان، جاده و محیط زیست به ارمغان آورده است. به کارگیری فن آوری های جدید و پیشرفته در خودروهای تجاری با توجه به تنوع استفاده و کاربری آن، همواره یکی از اهداف اصلی کارشناسان حوزه تولید محصولات سنگین در جهان بوده و بیانگر اهمیت ارتقای بهره وری است. کاربری اقتصادی، قدرت، ایمنی، آسایش و رفاه، خواسته های مشترک رانندگان خودروهای سنگین است که فراهم آوردن این خواسته ها به صورت یک جا، نیاز به متخصصان مجرب و متبحر را بیشتر مشهود می کند. پیدایش کاوه سال هاست در کشور، شاهد تولید کامیون در دو کلاس مختلف اروپایی و آسیایی هستیم و هر گروه از محصولات یادشده، علاقه مندان و منتقدان منحصر به فردی دارند. برخی از کیفیت نه چندان مناسب کامیون های چینی در مقایسه با محصولات اروپایی انتقاد می کنند و برخی هم از قیمت های بالای کامیون های اروپایی تولید شده در کشور ناراضی اند.
در این راستا، شرکت سایپا دیزل بر اساس تحقیقات و پژوهش های بسیار، طراحی و ساخت محصولی جدید را در دستور کار قرار داد که بتواند مشکل ناشی از قیمت بالای محصولات اروپایی را رفع کند؛ به بیانی بهتر از طرفی کیفیت و کارآیی این محصول در حد محصولات اروپایی بوده و سوی دیگر از قیمت مناسبی برخوردار باشد. فازهای مطالعاتی، برنامه ریزی و عملیاتی این پروژه با وجود موانع موجود در مسیر، حدود پنج سال زمان برد تا کامیون کاوه با مشخصات فنی متفاوت و برتر نسبت به سایر محصولات چینی در بازار و قیمتی به مراتب کمتر از محصولات اروپایی روانه بازار شود که البته با استقبال مناسبی از سوی فعالان حوزه حمل و نقل کشور همراه شد. مشخصات فنی: بهره مندی از موتور رنو با قدرت 420 اسب بخار قدرت موتور و کشندگی یکی از مهم ترین فاکتورهای امتیازدهی کارشناسان به یک کامیون محسوب می شود.
کامیون کاوه با بهره گیری از موتور 11 لیتری رنو و قدرت 420 اسب بخار، قدرت خود را به رخ می کشد. سیستم سوخت رسانی پیشرفته سیستم سوخت رسانی پیشرفته و به روز common rail که با گازوئیل های تولید داخل سازگاری دارد، مصرف سوخت پائین و استاندارد آلایندگی یورو 3 که قابلیت ارتقا به استانداردهای یورو4 و 5 را دارد، از جمله مزایای موتور این کشنده است. سیستم ترمز کمکی دو سیستم ترمز کمکی (ترمز اگزوز و ترمز موتور J-Brake) که عملکرد آن مشابه سیستم ترمز کمکی VEB در کامیون های ولوو است، از خصوصیات ممتاز موتور کامیون کاوه به شمار می آید. گیربکس با برند ZF بهره برداری هر چه بیشتر از موتوری با قدرت 420 اسب بخار، قطعاً مستلزم گیربکسی دارای ویژگی های لازم و سازگار با موتور است. انتخاب متخصصان شرکت سایپا دیزل برای این بخش، استفاده از برند مشهور ZF است. این گیربکس با 16 دنده و حداکثر گشتاور ورودی 2200 نیوتن متر، امکان بهره مندی بیشتر از موتور کامیون را برای راننده فراهم می آورد.
همچنین، تعویض دنده در این کامیون به صورت کابلی است که جدیدترین مدل روز برای گیربکس های دستی در دنیا است. ایمنی و پایداری بی تردید یکی از دغدغه های رانندگان کامیون در جاده ها و گردنه های پرشیب، سیستم ترمز است که این موضوع هنگام حمل بار با حداکثر ظرفیت، بیشتر ملموس است. غیر از سیستم ترمز کمکی منحصر به فرد J-Brake که قبلاً بدان پرداخته شد، ترمزهای این کامیون با دو مدار مستقل در جلو و عقب و مجهز به کمپرسور باد دو سیلندر و سیستم ضدقفل (ABS)، طراحی شده است، که در مجموع سیستمی بازدارنده مطمئن و به دور از خطر را ایجاد می کند. تجهیزات و امکانات رفاهی رینگ آلومینیمومی علاوه بر زیبایی ظاهر کامیون، باعث سبک شدن وزن کامیون میشود. استفاده از تانک سوخت آلومینیومی ضمن سبک تر شدن وزن شاسی مانند تانک سوخت های فولادی در دراز مدت دچار خوردگی و زنگ زدگی سطح داخلی تانک سوخت نمی شود بنابراین گامی موثر در بهبود و افزایش کیفیت فیلتراسیون سیستم سوخت رسانی خواهد بود.
استفاده از صندلی پنوماتیکی باعث افزایش ارگونومی و شرایط آسایش راننده به ویژه در مسافت ها و مسیرهای طولانی می شود. علاوه بر امکانات و تجهیزات اشاره شده سایر تجهیزات و امکانات رفاهی کامیون کاوه که در بهبود شرایط آسایش راننده موثر است عبارتند از: کلید استارت موتور از بیرون کابین، بالابر برقی و دستی کابین، دریچه سقف برقی ... در پایان، با توجه به بررسی های فنی صورت گرفته در خصوص کامیون کاوه، می توان به این نتیجه رسید که این کامیون با طراحی مناسب و همگام با استانداردهای روز دنیا، در آینده ای نزدیک، تبدیل به برندی مناسب و پرتقاضا در عرصه خودروهای تجاری شده و به عنوان کامیونی باکیفیت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور معرفی شود.